Home Columns "08 - "09 12 Miniaturen
12 Miniaturen Print E-mail
Written by Ton Wilhelm   
Saturday, 27 December 2008 22:49
De binnentuin van het museumIk beloofde er in de vorige aflevering op terug te komen: een heel bijzonder museum dat we in Lyon bezochten. Na een ochtend rondsjouwen op een tamelijk koude en een beetje mistige dag, kwam tegen de middag gelukkig de zon weer uitbundig door. In de oude stad zochten en vonden we een "Bouchon" waar nog een laatste tafel beschikbaar was. Nu is het eten in Lyon niet verkeerd om het maar voorzichtig te stellen. Uiteraard gaat dat vergezeld van een glaasje wijn of wat. Reis, wandeling en eten in een aangenaam warm restaurant maken je dan op zijn minst wat rozig. In die stemming voelden wij ons dan ook wat bezwaard om de door ons eerder uitgesproken wens om het bij een vorig bezoek ontdekte museum van miniaturen te bezoeken nu ook uit te voeren. Iedereen, ook wij, denkt al gauw dat dit mogelijk een wat slaapverwekkende bezigheid is op uitgerekend zo'n moment. De vrienden waren echter eenstemmig solidair: het was toegezegd daar gezamenlijk heen te gaan, dus deden we dat ook. Nu lag het natuurlijk mede aan de volgorde, maar van enige verveeldheid was van het eerste moment af geen sprake.

Zulke trappenhuizen zijn hier niet zeldzaamOm te beginnen is het museum gevestigd in een van die prachtige oude panden in de oude stad die zo veel overeenkomst met Venetië vertonen. Het gebouw is op zich dus al de moeite waard. Vlak na binnenkomst kwamen we niet bij miniaturen terecht, maar in de decors van de film "Het Parfum", naar de wereldvermaarde en gruwelijke roman van Patrick Süskind. (Maar liefst negen jaar lang was dit boek over een moordenaar een bestseller en werd in drieëndertig talen bij elkaar acht miljoen maal verkocht) Grenouille, de hoofdpersoon uit het boek in zijn parfumlaboratoriumDit boek is in Frankrijk verfilmd en je loopt hier letterlijk tussen de prachtig nagebootste onderdelen van een 18e eeuwse stad. Alleen dat al is in deze omgeving de moeite waard. Langzaam kom je daarna steeds meer in de richting van de wereld in miniatuur. Via animaties, ten toon gestelde voorbeelden en film krijg je te zien hoe modellen worden gebruikt bij het maken van een film. Prachtige modellen die, vooral als het scènes over ongelukken of rampen betreft, in een fractie van de vele tijd die aan de bouw is besteed in rook/stukken op gaan. Hoewel je in eerste instantie mee kijkt bij het bouwen van het model en de filmscene van een afstand ziet opnemen, kun je je bij het ten behoeve van de eigenlijke film opgenomen fragment nauwelijks meer voorstellen dat je naar een model zit te kijken. Je kunt je ook nauwelijks voorstellen dat complete industrieën zich hiermee bezig houden. Je staat versteld van de hoeveelheid tijd die er nodig is om een beetje levensecht model te maken.
Na dit alles wordt de wereld nog veel kleiner. In eerste instantie denk je aan een wat uit de hand gelopen hobby, maar het ten toon gestelde is zo mooi en er zijn dikwijls zo ontzettend veel uren in gaan zitten dat je tot de slotsom komt dat hier sprake is van een werkelijke kunstvorm. Gefascineerd hebben we ook door de ruiten staan staren van het restauratieatelier dat uiteindelijk op de bovenste etage is te vinden.
Al met al mogelijk geen plek die je op vakantie snel geneigd zal zijn op te zoeken als je niet toevallig op een regenachtige dag denkt dat het een leuk museum voor kinderen zal zijn. Maar let op: het zal mij niet verbazen als het kinderen sneller verveelt dan volwassenen om hier rond te lopen.
 
Om een beetje indruk te geven dit keer een paar extra foto's. Het enige verschil is dat de laatste twee interieurs een oppervlakte van slechts vijfentwintig bij vijfentwintig centimeter beslaan….
 
Ton Wilhelm
 
een slagerijen een werkplaats met trappenhuis uit dezelfde tijd