Home Columns "10 - "11 11 Betalingsperikelen: vervolg
11 Betalingsperikelen: vervolg Print E-mail
Written by Ton Wilhelm   
Wednesday, 22 December 2010 22:36

Je zou op voorhand niet in zo’n toeval geloven. Kort nadat ik vorige week mijn verhaaltje plaatste over de merkwaardigheden in het Franse betaalsysteem kreeg ik om te beginnen bericht van iemand die het tegenovergestelde meemaakte bij pinbetalingen. Hoewel de leverancier nog steeds te maken heeft met kosten van deze betalingen die hoger zijn dan wanneer hij per cheque betaald krijgt, is één bank begonnen om de klant per betaling een paar centen korting uit te keren bij pinbetalingen!!! Curieus en mogelijk iets om aan uw Nederlandse bank te vragen?
Volkomen daar weer mee in tegenstelling is mijn eigen ervaring die ik deze week opdeed.
Onderweg met enkele bekenden merkte ik op dat mijn brandstofmeter wel erg laag stond. En je wil natuurlijk niet met je vrienden zonder brandstof in de sneeuw blijven steken, nietwaar? Reden om dus uit te kijken naar een tankstation. We naderden reeds een bij ons welbekend dorp voor ik het eerste tankstation zag. Wel, in het dorp is een supermarkt met tankstation met meestal een vriendelijke prijs. Dat halen we ook nog wel, dus we rijden even het dorp in. Niet bijzonder laag geprijsd deze keer, maar

 toch vriendelijker dan de tankstations langs de weg. Mooi op tijd, want ik moet zowat een volledige tank afvullen. Natuurlijk werkt de bankkaart prima in de automaat. Dus we zijn zo weer weg. Iedereen gelukkig: er hoeft niet geduwd te worden.

Minder gelukkig ben ik zelf als ik een dag later bij een digitaal bezoek aan de bank tot de ontdekking kom dat er iets vreemds gebeurd is. De supermarkt heeft in plaats van de zes à zeven tientjes die ik ongeveer voor een tank diesel zou moeten betalen en die ook op het toevallig gevraagde bonnetje is af te lezen, maar liefst driehonderd Euro afgeschreven van mijn rekening. Je kunt je zo voor stellen dat dit voor velen een schrik kan zijn als zoiets gebeurt.
Nu ken ik bij sommige tankstations van supermarkten toevallig wel de gewoonte om honderd Euro af te schrijven, die na twee dagen weer is terug gestort terwijl dan ook het juiste bedrag wordt afgeschreven. Het is deze keer echter wel erg veel. In boosheid ga ik op het internet aan het zoeken en doe daar enkele ontdekkingen. Alle supermarkten waar me dit overkomen is behoren uiteindelijk tot hetzelfde concern. Een grootmacht in supermarktland. Wat ik ook doe bij kleine leveranciers, inclusief tanken, nergens overkwam me dit. Er zijn uiteraard twee mogelijkheden: 1 deze groep (Carrefour met ook de markten van Champion en Shopi) heeft het hard nodig om de kasstroom op te leuken; 2 Deze grootmacht in supermarktland heeft zulke verouderde systemen dat ze geen gewone pinbetaling kunnen verwerken. Allebei de gevallen zijn treurig te noemen. Vooral treurig dat men regels aan de laars (kan) lappen en de gewone consument hiermee opzadelt. Als ik na drie dagen het bedrag nog niet terug heb op de rekening besluit ik te proberen de arrogantie van deze Franse supermarché aan de kaak te stellen. Als ik bij een pinbetaling, automaat of niet, met mijn bankkaart een bedrag valideer dan moet het onmogelijk zijn dat een aanzienlijk hoger bedrag van mijn rekening wordt afgeschreven. Pogingen tot terug boeken lopen ook spaak omdat dit voor het oog een pinbetaling is en pinbetalingen kunnen niet worden terug geboekt.

Stel je een jong gezin voor, op kampeerreis geweest in Frankrijk. Tegen het einde van de kalendermaand keren ze terug na een leuke tijd die misschien iets duurder is geweest dan gedacht. Maar, binnenkort staat het salaris weer op de rekening. Nog even een paar boodschappen doen. Goh, de brandstofprijs is hier ook niet hoog. Dus men vult de tank af. Natuurlijk wordt thuis niet gehaald en er zal dus nog een keer getankt moeten worden. Verrassing, dat wil niet meer want de rekening is al geplunderd door de supermarkt.
Nog afgezien van gegoochel met valutadata kan men simpel enkele dagen niet over dit eigen geld beschikken. Een belachelijke situatie die mij in ieder geval nergens anders dan in Frankrijk ooit is overkomen. Uiteraard moet er naast deze grootgrutter ook een bank zijn die hieraan mee werkt. Ook daar gaat men dus de fout in.
Inmiddels schreef ik hierover aan Consumentenbond, ANWB en de Nederlandse vereniging van Banken. Aan mijn eigen bank stel ik hierover geen vragen meer, want die verklaarden al eens dat dit simpel niet mogelijk en in ieder geval verboden is. Men zou het onderzoeken. Nooit meer iets over gehoord. Te druk met overleven waarschijnlijk.

Goed, ik ben mijn boosheid weer even kwijt na een paar nijdige brieven. Zoals verwacht is het geld uiteindelijk wel na vier dagen terug gestort. Vertrouwen in de veiligheid van het systeem van pinbetalingen krijgt echter wel een knauw. Kennelijk bestaan er mogelijkheden om de regels aan de laars te lappen over de rug van de nietsvermoedende consument. Dat is een veel minder plezierige gedachte. Ik ben benieuwd naar de antwoorden die ik ga ontvangen. We zien wel na de feestdagen. Uiteraard houd ik de lezers op de hoogte. Gaat u naar Frankrijk? U weet nu welke supermarkten u vooralsnog beter kunt mijden, zeker om te tanken. Nu eerst maar even -passend bij de komende dagen- in vrede op vakantie naar Nederland.

TON WILHELM