Home Columns "06 - "07 18. Drukte
18. Drukte Print E-mail
Written by Ton Wilhelm   
Saturday, 06 January 2007 00:00
Restanten van het kasteel van Roanne met daarnaast een blinde gevel met trompe l’œil, ofwel: niets van wat je ziet is echt.
Een dag later dan gewoonlijk verschijnt deze column. Waarom? Het zal wel met het onderstaande te maken hebben.

Na de geslaagde kerst kort naar Nederland. Fijn om kinderen en kleinkinderen ook weer even te zien. Het vertrek heeft nog een verrassing in petto. De bergachtige route naar Lyon is helemaal wit en biedt een sprookjesachtige aanblik. En dat onder een strakblauwe hemel.

We genieten van het eerste deel van de rit. Bij nadering van de autoroute raken we echter steeds meer in een mist die langzaam overgaat in miezerige regen: jammer. Dan is de péage prima omdat daar opschieten mogelijk wordt. Op een gewone doordeweekse dag buiten het vakantieseizoen kan op de autoroute van Lyon tot Nancy met de speedcontrol een constante snelheid worden aangehouden zonder ook maar een keer in te houden. Dat schiet tenminste lekker op.
In België begint langzaam het spitsuur. Maar ook zonder dat is het stukken drukker dan we inmiddels gewend zijn. Dat geldt helemaal als we in Nederland rijden. Ook agressiever naar onze smaak, terwijl de Fransen toch bepaald niet bekend staan als de rustigste rijders.
Als we in de dagen daarop ook onder andere supermarkten bezoeken staan we in lange rijen ongeduldige mensen. Iemand die bij de kassa wat trager is wekt het ongeduld en de irritatie van de omgeving, inclusief de caissière. Laat staan dat er een gezellig gesprek met de caissière begint waar langzaam aan de rij wachtenden zich mee gaat bemoeien, waardoor een geanimeerde groep ontstaat die later groetend uiteen gaat.
Toch ontmoette ik ook hier weer vele aardige en behulpzame mensen. Uiteraard, die vindt je overal als je zelf ook vriendelijk met mensen omgaat. Daar ligt het dus niet aan. En toch, de sfeer voelt anders.
In de meteorologie wordt tegenwoordig een verschil gemaakt tussen de gemeten temperatuur en de gevoelstemperatuur. Laten we het er op houden dat hier in verkeer en zakelijke omgang de gevoelstemperatuur een stuk(je) lager ligt. Is de instelling van mensen dan zoveel anders? Ook dat geloof ik niet.
Er is wel een alles overheersend verschil. Het is overal drukker. Bij alles wat je doet en waar je ook bent zit je met aanzienlijk meer mensen op elkaar. Op vele plekken waar we komen en soms overnachten valt ons nu ook een constante dreun van achtergrondgeluid op. Gek is dat. We liggen in Roanne met de boot aan een kade waar ‘s-morgens in de week redelijk vroeg een (kort) spitsuur begint. Sterker nog de kazerne van brandweer en hulpdiensten staat aan de kop van de haven. We horen ze nogal eens uitrukken. Maar steeds gaat het om individueel herkenbare geluiden die ook weer eindigen. Niet die veelvuldig aanwezige ondefinieerbare ruis of dreun (afhankelijk van je verblijfplaats), waarin niets herkenbaar is.
De vele mensen overal om je heen en het constante geluid geven naar ons gevoel een beperking van de individuele leefruimte. Zouden mensen van uit die beperking agressiever reageren? In ieder geval steeds meer gericht zijn op het scheppen van vooral “eigen” ruimte.
Het is maar een simpele gedachte, en al helemaal geen grondige analyse.

 

 
 

Toch zijn de verschillen in sfeer van dien aard dat ze zich tamelijk pregnant aan ons opdringen. Ons vallen daarbij dus in ieder geval de verschillen in aantallen en geluid, zelfs
’s-nachts, op. En dikwijls weinig plekken in de directe omgeving om je er aan te onttrekken.
Het is die sfeer die ons ook weer doet terug verlangen naar ons drijvende huis.
Kinderen en vrienden (beginnen) inmiddels de weg naar ons in Roanne te vinden. En steeds weer merken we dat men ook begint aan te voelen wat we bedoelen als we stellen dat we dat plekje als winterse woonplek al zo zijn gaan waarderen.
Over een week ga ik weer terug. Feestdagen voorbij dus ook terug naar het gewone leven. We hopen dat in de zo nabije Auvergne het sneeuwseizoen zal beginnen. Je hoort het ongetwijfeld.

Ton