Home Columns "06 - "07 19. Maritiem erfgoed
19. Maritiem erfgoed Print E-mail
Written by Ton Wilhelm   
Friday, 12 January 2007 00:00
De drukte neemt weer toe. Ondanks voornemens om het dit keer rustiger te doen was het toch weer een rondrijden door het land. Maandag nog een dag van activiteit. De auto moet nog een beurt hebben en ik moet nodig naar Gorinchem. Bij de leverancier van motoronderdelen, Martin de Jong (zie de “links”), liggen materialen klaar om mee te nemen. Vrienden uit de haven beginnen te bedenken dat wij uit Nederland materialen mee kunnen brengen. Veel noodzakelijke materialen voor aan boord zijn in Frankrijk moeilijk te krijgen of duur. En ze kennen allen de reputatie van Nederland op dit terrein. Niet voor niets zijn op één na alle grotere schepen in de haven van Nederlands fabricaat. Vooral Amerikanen en Engelsen gaan naar Nederland als ze besluiten een schip te kopen. Sommigen verbleven daar maanden, op zoek naar het schip wat hen aan staat. Verbouwingen vinden daar plaats, maar daarna wordt onmiddellijk koers gezet naar Frankrijk. Want Nederland is niet alleen bekend van de degelijke schepen, maar ook van de kosten van varen. Dure liggelden en hoge energiekosten. De toeristenbelasting is berucht, evenals het gedrang in het seizoen bij de sluizen en het gebrek aan ligplaatsen voor dit soort schepen. Al met al voldoende reden om met het juist verworven Nederlandse schip snel te vertrekken.

En zo vaart een groot deel van het Nederlands maritiem erfgoed rond in Frankrijk in buitenlandse handen. Via de buitenlandse vriendengroep ontdekte ik het bestaan van een mij onbekende vereniging: de Dutch Barge Association. Een vereniging dus van Nederlandse grotere klassieke schepen. Ze blijken erg actief en hebben ook een website. En op een enkeling na zijn alle leden van buitenlandse afkomst. Vandaar dat deze vereniging in Nederland niet tot nauwelijks bekend is.
Actieve leden zijn bijzonder zuinig op hun Dutch Barge. Diverse exemplaren zijn ook via websites te bezichtigen.
Sommigen van mijn lezers keken mogelijk al eens naar de website van de “Kinette”, het schip van het Zwitserse echtpaar Charlotte en Christian, waarmee we nogal eens optrekken. Ook zij reisden naar Nederland voor het kopen van hun schip en knapten het, zoals op de foto hiernaast is te zien prachtig op. Gelukkig dat op deze wijze nog enig volume van deze oude schepen bewaard kan worden. En jammer dat zovelen er voor kiezen om direct met hun mooie bezit naar het buitenland te vertrekken. Nederland zou voor de hoeders van hun erfgoed eigenlijk faciliteiten moeten bieden. Temeer omdat velen wel de schoonheid van de Nederlandse wateren kunnen waarderen. Enfin, het is niet anders. In Roanne biedt het een mooie aanblik en het Franse publiek wandelt graag over de kades om dit alles te bezichtigen.
In het voorjaar van 2007 heeft de Dutch Barge Association hun jaarlijkse treffen in Parijs. De belangstelling is zo groot, dat niet alle aangemelde schepen zeker zijn van een plek in de toch niet kleine haven van het “Arsenal”. Het zal ongetwijfeld een bijzondere aanblik gaan bieden. Deze mooie haven in het centrum van Parijs gevuld met oude Nederlandse schepen. Er wordt ook door velen naar uitgekeken.
En in Nederland weet men van niets.

Christian aan de sigaar in de mooie stuurhut van de Kinette.



Afgelopen maand kwam een journaliste van het Franse watersportblad “Fluvial”, een kijkje nemen naar het fenomeen van al deze schepen in Roanne. Ook wij werden uitvoerig geïnterviewd, hoewel ons schip natuurlijk niet tot de oude schepen behoort. Waarschijnlijk zal het de uitgave van Februari zijn. We houden je op de hoogte.
Dinsdag ben ik weer in Roanne. Ik kijk weer uit naar het weerzien met alle bekenden daar.

 

Ton