Home Columns "06 - "07 21. Werkzaamheden
21. Werkzaamheden Print E-mail
Written by Ton Wilhelm   
Friday, 26 January 2007 00:00
Voorzien van diverse materialen voor mijzelf zowel als voor andere bewoners van de haven arriveerde ik vorige week. De altijd vriendelijke mensen van het mooie bunkerschip en leverancier van scheepsbenodigdheden “Dekker en Stam” hadden gezorgd voor een paar mooie nieuwe staaldraadverstagingen. Daarmee kon ik aan het werk om de laatste zichtbare restanten van het overboord varen van de mast weg te werken. Niemand heeft het waarschijnlijk gezien, maar zelf keek ik er iedere keer weer tegen aan met enige tegenzin.

Gelijk maar even langs bij “Martin de Jong Scheepsmotoren” waar diverse materialen voor anderen en olie voor hydraulische toepassing voor mijzelf gereed stonden.
Mooi is het altijd om zo’n bedrijf te bezoeken met mensen met liefde voor het vak. Een praatje met vader de Jong leverde zomaar een paar bruikbare tips op voor probleempjes waar ik over liep na te denken. Jammer dat het er dit keer eenvoudig niet meer van kwam om de werf van Tukker te bezoeken. Ook zulke mooie vakmensen. Dan was het rijtje kompleet geweest. Maar spullen en tips betekent ook: werk aan de winkel.
De eerste dagen kwam het er niet van, maar deze week moest er toch echt wat gaan gebeuren. En uiteindelijk is het in de praktijk dikwijls zo gepiept. Waarschijnlijk is het een leven van bureauwerk dat mij soms nog te schichtig maakt voor werk aan machinerieën. Altijd drie keer nadenken of je echt niet iets fout aanpakt, hoewel ik een aantal werkzaamheden inmiddels toch diverse keren gedaan heb. De trots op het verrichte werk is daarom mogelijk extra groot.
Olie verversen had ik voor vertrek al gedaan. Nu dus het verwisselen van brandstoffilters en het oh zo belangrijke lucht uit de brandstofleidingen halen daarna. Hydraulische olie navullen is ook voor mij een fluitje van een cent, hoewel moeilijker te bereiken. Verstagingen zitten er al met al in twintig minuten aan, maar door ons vertrek vlak na kerst hing de kerstverlichting er nog en die moest toch echt eerst weg voor de mast omlaag kon. En zo keutelde ik wat aan.
Het is verbazend, maar iedere gepensioneerde heeft hetzelfde verhaal. Constant is er van alles te doen; constant wordt je aandacht ergens voor gevraagd en je wil ook nog een aantal dingen doen zoals wat bewegen: wandelen en fietsen en sportzaal. En iedere dag weer de verzuchting
dat de tijd steeds sneller voorbij gaat. Maanden zijn om voor je het weet. Fijn natuurlijk dat zo een nieuw seizoen snel dichterbij komt.
Je kunt als gepensioneerde echter ook de vraag stellen“hoeveel tijd heb ik op die manier nog”.
Enfin, het grote werk moet nog beginnen. De generator blijkt te heet te worden in de
geluiddempende omkasting. Vader de Jong deed me hier een goed idee voor aan de hand. Dat betekent echter wel een dikke luchtslang aanleggen; een gat zagen in de stalen omkasting; een ventilator daarop bevestigen; de ventilator aan het startsysteem koppelen etc. En dat is nu juist het werk waar ik tien keer over na moet denken. Bijkomend probleem is natuurlijk ook dat ik niet zeker ben van de vraag of hier in midden Frankrijk alle materialen die je op enig moment nodig blijkt te hebben ook goed te verkrijgen zijn. Het is niet echt (meer) een omgeving waar ze iets van schepen weten. De tijd dat Roanne een belangrijke haven was en dus ook de toelevering kon verzorgen ligt al decennia achter ons. Het is dus simpel een beetje avontuur waar nu aan begonnen moet worden. Vriend Frits wist helder uit te leggen hoe de schakeling zou moeten verlopen. In theorie begreep ik dat uitstekend. Maar waar zitten in de praktijk de onderdelen die hij op een automotor aanwees bij een scheepsmotor, of bij zo’n ingepakte diesel voor de generator. Kijk en met zulke vragen geconfronteerd wil het wel eens gebeuren dat werkzaamheden een beetje onder uitstel gaan lijden. Maar nu ik dit openbaar bekend heb zal ik wel aan de slag moeten. Het risico dat enige belangstellende gaat vragen hoe het allemaal gegaan is wordt nu natuurlijk levensgroot. Moed gevat en aan de slag. Maar vraag nu niet direct de komende week hoe het gegaan is. Je moet me niet willens en wetens in verlegenheid brengen.

Ton