Home Reislog "08
Reis "08

Reis logboek 2008 van onze reis door Frankrijk.

Foto's augustus

Foto's juli - heenreis Doubs.

Foto's juli - terugreis Doubs.

Foto's mei 2008 - op weg naar de Saône.

Foto's april 2008 - afscheid Artaix.

3 september Print E-mail
Tuesday, 02 September 2008 23:00
Het laatste stuk naar Roanne. Even voorbij Briennon blijven we even liggen voor de lunch. We genieten nog van het laatste stuk. De kleuren zijn prachtig en de al lager staande zon geeft hier nog een aparte sfeer aan. Je ruikt al een beetje herfst in de lucht. Aangekomen in Roanne blijkt het daar zeer rustig. We leggen aan en al gauw komen en aantal bekenden gedag zeggen. De reis is voor dit jaar alweer voorbij. Voordat we even naar Nederland op en neer gaan valt er een hoop op te ruimen en schoon te maken.

2 september Print E-mail
Monday, 01 September 2008 23:00
Zonder haasten komen we vandaag in Iguerande, waar we graag even liggen omdat dit zo’n aardig plaatsje is. We bezoeken de oliemolen om lekkere olijf- en notenolie in te slaan. En eindelijk kan ik hier het plaatje maken dat me in al die keren voorbij varen nooit gelukt is. Al de sluiswachters tonen zich bezorgd om de toestand van het kanaal. Toch gaat men hier enkele sluizen aan het begin automatiseren. Doordat het aantal pleziervaarders echter terug loopt lijkt het belang voor de VNF ook af te nemen. Ieder hoopt op meer bezoekende schepen.

1 september Print E-mail
Sunday, 31 August 2008 23:00
We vertrekken vroeg om uit de oliestank weg te zijn. Tot ver in het kanaal zien we een olielaag op het water. We komen geen enkele andere boot meer tegen. De rust is alweer terug in de kanalen. Op ons gemak varen we het Canal de Roanne à Digoin binnen en leggen aan na de sluis in Bourg le Comte.  Sluiswachters zijn in dit kanaal langzamerhand oude bekenden.

27 augustus Print E-mail
Tuesday, 26 August 2008 23:00
Henk en Joke varen een dagje mee naar Paray le Monial. Met hen brachten we een aantal leuke bezoeken, waaronder het kort bij het kanaal gelegen Chateau Digoine en de kloosters van Cluny. De dag voor ons vertrek uit Paray le Monial verliest een peniche een grote hoeveelheid olie. Omdat hij er kennelijk niets aan doet waarschuwen wij de brandweer. Die komt met mensen en materieel en later arriveert ook de gendarmerie.

22 augustus Print E-mail
Thursday, 21 August 2008 23:00
We verheugen ons vandaag op de mooie ligplaats in Genelard en het weerzien daar met oude bekenden. Ook zullen daar opnieuw vrienden aan boord komen om een aantal dagen met ons op te trekken. Joke en Henk komen met de caravan en kunnen ook gebruik maken van de faciliteiten hier. Omdat alles hier weer gratis is laten we samen een kleine gift achter bij deze verarmde gemeente. Zelfs hier worden boten achter gelaten die onbeperkt aan de stroom liggen. Een Franse vriend voorziet ons van een grote zak groenten uit zijn tuin.

20 augustus Print E-mail
Tuesday, 19 August 2008 23:00
We varen een zeer klein stukje naar Montçeau les mines om morgen bij de markt te liggen om gemakkelijk inkopen te kunnen doen. Zoals altijd is het hier lawaaiig. Het stadje heeft verder ook weinig te bieden.

17 augustus Print E-mail
Saturday, 16 August 2008 23:00
Oorspronkelijk lag het in de bedoeling om in Motchanin te overnachten. Het is daar echter vol, waardoor we besluiten door te varen. Een aardige sluismeester weet een leuk plekje voor ons om even rustig te lunchen. Volgens hem kunnen we best doorgaan daarna naar Blanzy. Het is daar vol, maar hij vangt ons wel op zegt hij. Onderweg leggen we nog even aan in Ecuisse om het aardige museum over het kanaal te bezoeken. Inderdaad staat de sluismeester in Blanzy te wachten en op zijn gezag kunnen we aan een vangrail nog aanleggen. We bezoeken hier het mooie mijnmuseum.

15 augustus Print E-mail
Thursday, 14 August 2008 23:00
Graag wilden we ook op de terugweg weer een dagje blijven in St Julien sur Dheune omdat we dat zo’n idyllisch plekje vinden. Dit keer liggen er een aantal schepen, maar de behulpzaamheid met schuiven om ons er bij te kunnen laten liggen is groot. Iedereen ergert zich hier weer aan achter gelaten boten op deze gratis aanlegplaats. Na een flinke wandeling vinden we een restaurantje aan het grote stuwmeer dat hier water opslaat t.b.v. het kanaal.

14 augustus Print E-mail
Wednesday, 13 August 2008 23:00
We maken er een rustig dagje van en vinden een mooie picknick plek om te lunchen, even voorbij St Berain sur Dheune. Het is zo aardig dat we maar gewoon blijven liggen. Weliswaar is er een weg aan de overkant van het kanaal, maar ’s-avonds is daar nauwelijks tot geen verkeer meer.

12 augustus Print E-mail
Monday, 11 August 2008 23:00
Vandaag geen gestaag regentje, maar het grootste deel van de ochtend stortregens. We arriveren in St Leger sur Dheune, waar ook Wil en Margriet weer komen. We hebben een gezamenlijke lunch en bezoeken later gezamenlijk een 13e eeuws kasteel dat door de (nieuwe) eigenaren nog volledig opgeknapt moet worden. Het is nog geheel in originele staat maar het lijkt een onbegonnen karwei om hier orde te scheppen.

11 augustus Print E-mail
Sunday, 10 August 2008 23:00
We varen verder naar Santenay. William en Rinet keren terug met Wil en Margriet om een dagje mee te varen.  Jammer genoeg voor de gasten aan boord valt er vandaag een gestage regen. Ze genieten er toch van.  William en Rinet zullen ook morgen nog mee varen. Wil en Margriet komen direct naar de volgende aanlegplaats om met z’n allen te lunchen.

10 augustus Print E-mail
Saturday, 09 August 2008 23:00
Vandaag gaan we een stukje terug op de Saône om het Canal du Centre in te gaan, waar we weer meren in de mooie haven van Fragnes.  Onze vrienden William en Rinet zijn even op bezoek bij andere vrienden en zullen morgen terug keren om een stuk mee te varen.

6 augustus Print E-mail
Tuesday, 05 August 2008 23:00
Stroomafwaarts maken we weer een mooi vaartje, op weg naar Chalon sur Saône. Chalon heeft een mooie haven, maar er is niet te reserveren. We zijn vroeg en hebben een prima plek. Chalon is een gezellige stad, waar veel te zien is en we enkele dagen doorbrengen. Hier komen ook vrienden uit Nederland op bezoek.

3 augustus Print E-mail
Saturday, 02 August 2008 23:00

Foto's augustus

We vertrekken uit St Jean de Losne en laten onze Franse vrienden node weer alleen bij de helling om verder te zoeken naar het lek. Wij gaan weer naar Verdun sur le Doubs, waar we afgelopen week al reserveerden. We krijgen dit keer een mooie langsplaats aan de peniche-kade.  We hebben een genoeglijke middag met een echtpaar dat “even” langszij kwam. We borrelen en eten lang met Ine en Adriaan.

1 Augustus Print E-mail
Friday, 01 August 2008 21:36
We verhuizen van de plaats tegen de peniche van de Franse vrienden naar de haven van St Jean de Losne. Daar kan ik eindelijk weer via WiFi van internet gebruik maken. Bovendien is een ligplaats aan een Franse werf een plek waar je er bepaald niet schoner op wordt, zelfs al lig je als tweede. Met  Alain en Fatih maken we een autotochtje naar Verdun en er wordt om beurten gekookt. Dat wordt later weer vasten.

30 Juli Print E-mail
Wednesday, 30 July 2008 21:36
We varen vandaag naar St Jean de Losne en zullen dus de Doubs weer verlaten. We vinden voor de lunch een prachtige splinternieuwe kade in Abergement la Ronce waar ook voorzieningen moeten gaan komen. Twee meter voor de kade lopen we echter hard aan de grond. We zagen al eens eerder hoe aannemers overtollig materiaal in het water schoven. Kennelijk is dat ook hier het geval. In St Jean de Losne worden we opgewacht door de Franse vrienden Alain en Fatih die hier door problemen nog steeds liggen.

28 Juli Print E-mail
Monday, 28 July 2008 21:35
We vertrekken zo gauw de sluislichten branden (ver voor de officiële openingstijden) en ze blijken dan gewoon te werken. Er is dan echter -indien nodig-  geen assistentie beschikbaar. Dat blijkt bij de in Frankrijk uiterst zeldzame klapbrug die we nu uiteraard al vroeg tegen komen. Daar is assistentie nodig en dat wordt dus wachten. Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die vandaag weer op weg kunnen maken een praatje. De VNF arriveert toch nog tamelijk vroeg en draait de brug onmiddellijk. In Dôle hebben we nu de eenvoudiger langsplaats en we brengen er nog een plezierige tijd door.

26 Juli Print E-mail
Saturday, 26 July 2008 21:35
Aan het eind van de ochtend zien we een prachtig plaatsje naast een barrage. We vinden het echter te vroeg. Doordat vervolgens vandaag overal al schepen blijken te liggen wordt het een (te) lange dag. In Ranchot neemt een zeer grote Duitse peniche bijna alle plaatsen tegelijk in beslag. We worden even verderop echter beloond met een prachtig alternatief  ligplaatsje onder sluis 51. De Zondag is hier werkelijk een rustdag.

24 Juli Print E-mail
Thursday, 24 July 2008 21:34
Er staat vandaag een harde wind die een aantal sluizen met ook nog gemene zijstroompjes tamelijk lastig maken. We zijn al vroeg in Besançon en kunnen daardoor aan de pontons een betere plek vinden in de verbreding. We verkennen dit keer de beroemde forten van Vauban zeer uitvoerig en brengen er een hele dag met plezier door. Besançon is gewoon ook een heel gezellige stad.

23 Juli Print E-mail
Wednesday, 23 July 2008 21:34
Gelijk met ons vertrekt een Franse "Menorquin". Ze zitten voor ons en varen vlot, waardoor wij de sluizen steeds al open vinden. We zijn daardoor al vroeg in Laissey waar het ponton nu geheel leeg is. We kunnen daardoor beter liggen en overnachten in deze prachtige omgeving.

21 Juli Print E-mail
Monday, 21 July 2008 21:33
Een prachtige tocht door soms diepe kloven. Nederlandse auto's schijnen het leuk te vinden om hier een Nederlandse boot op de rivier te zien en laten dat via de claxon blijken. Een storing in een automatische sluis werd werkelijk binnen tien minuten door de VNF verholpen. We zijn op tijd in Baume les Dames en kunnen de ligplaats van de vorige keer innemen.

20 Juli Print E-mail
Sunday, 20 July 2008 21:33
De kruidkoek die Dicky als dank voor de Zwitsers bakte kunnen we niet meer geven omdat ze al zeer vroeg vertrokken blijken te zijn. Wij gaan L'Ille sur le Doubs vandaag direct voorbij en belanden tegen de avond op een ligplaats nabij een sluis in Pompierre.  Een steil tegen de heuvel gebouwd dorp. De ligplaats is zeer rustig en Dicky probeert een foto te maken waar wij, verkeer op de weg en de trein tegelijk op staan. Lastig.

19 Juli Print E-mail
Saturday, 19 July 2008 21:32
Na de mooie markt van Montbelliard te hebben bezocht vertrekken we tijdig omdat het water redelijk hoog staat. Dat maakt de lastige slinger met een rivieroversteek met ondiepten iets gemakkelijker. We vinden een prachtige ligplaats bij                           St Maurice Echelotte. Het Zwitserse echtpaar dat we hier ontmoeten nodigt ons op de borrel en verteld over hun avonturen met hun boot in de VS. De boot werd daar op een schip heen gebracht. Ze schreven een boek over hun avontuur en geven ons een exemplaar cadeau.

18 Juli Print E-mail
Friday, 18 July 2008 21:32

Foto's juli - terugreis Doubs.

We varen vandaag terug naar Montbelliard. (Weer vijf man VNF) Bij Montbelliard worden we -door wat later blijkt een groep Marokkaanse jongetjes-  bij een brug onder vuur genomen met grove kiezel van de spoorbaan. Gelukkig blijven de ruiten heel maar we hebben wel lakschade. Ze weten dat je toch niet snel bij ze bent en vinden het ontzettend leuk.

16 Juli Print E-mail
Wednesday, 16 July 2008 21:32
Na afspraak met de VNF gaan we het zelden gebruikte kanaal naar Belfort op. Dat is een avontuur op zich. Vijf man sterk van de VNF wordt ingezet voor ons plannetje. De ligplaats in Botans (kort voor Belfort)  is wat lawaaiig door de A36. Belfort blijkt echter zeer de moeite waard.

13 Juli Print E-mail
Sunday, 13 July 2008 21:31
Mede om de 14e Juli (Franse nationale feestdag) in een wat grotere plaats door te kunnen brengen gaan we snel door naar Montbelliard. Dat is een misrekening. Op de radio horen we van vele leuke feesten, maar Montbelliard is op de 14e juli uitgestorven. We vinden hier wel Jan en Freddie, een aardig echtpaar dat we al in Dôle leerden kennen terug. Ook blijken  Albert en Jenny Eefting (Albert is eveneens schrijver voor het blad Motorboot) hier te liggen. We hebben een genoeglijke wijnavond. Montbelliard blijkt later op gewone dagen meer te bieden te hebben.

12 Juli Print E-mail
Saturday, 12 July 2008 21:29
L'Isle sur le Doubs was ons als een mooie ligplaats aanbevolen. De ligplaats klopt wel, maar het plaatsje heeft buiten de mogelijkheid om boodschappen te doen weinig te bieden.

11 Juli Print E-mail
Friday, 11 July 2008 21:28
In Baume les Dames vinden we een mooie ligplaats. De geplande ligplaats in Deluz bleek voor ons te ondiep. Dit is echter een prima alternatief.

10 Juli Print E-mail
Thursday, 10 July 2008 21:28
We hebben ons voorgenomen om op de terugreis nog enkele dagen in Besançon te blijven. Vandaag maken we een lange tocht naar Laissey. Een goed ponton biedt ligplaats. Geen voorzieningen is wel erg letterlijk omdat ook klampen grotendeels ontbreken. Steigerhaken voldoen prima hier. De plek is prachtig. 's-Avonds gaan we kort voor sluiting de sluis door om aan de muur naast de barrage te overnachten.

8 Juli Print E-mail
Monday, 07 July 2008 23:00
Vandaag bereiken we Besançon. Prachtig gelegen in een lus van de rivier. Het haventje is echter alleen voor kleinere jachten met een maximale diepgang van 1.10 bereikbaar. Wij blijven dus kort naast de tunnelingang aan mooie nieuwe pontons liggen. Alleen geen voorzieningen, dus eigen stroom draaien.

6 Juli Print E-mail
Saturday, 05 July 2008 23:00
We voeren van Dôle naar Ranchot. Een gehucht, maar wel met een mooie ligplaats met voorzieningen. De prachtig gelegen camping is tot onze verbazing bijna leeg. We maken een dagje boot schoon.

2 Juli Print E-mail
Tuesday, 01 July 2008 23:00
Vandaag bereiken we Dôle. Lastige ligplaats achteruit op dwarsstroom. Vóór Dôle blijkt dat de geultjes in verbredingen zeer smal zijn en hebben we al direct een leerpunt te pakken. Dôle is een gezellig stadje waar we enkele dagen blijven. Met een Amerikaans, een Australisch en een Nederlands echtpaar en een Engelse heer vieren we gezamenlijk de 4e Juli (Independence day in de US)

1 Juli Print E-mail
Monday, 30 June 2008 23:00

Foto's juli - heenreis Doubs.

Na terugkomst verbleven we nog enkele dagen in St Jean de Losne en leren een paar Franse vrienden die daar op een werf liggen het inmiddels roemruchte spel Mexican Train. Via een klein stukje Saône gaan we de Doubs op. We ontvangen de afstandsbediening  voor de sluizen en meren na een rustige dag af in Choisey.

28 Mei, Verdun sur le Doubs Print E-mail
Tuesday, 27 May 2008 23:00
Verdun sur le Doubs is vandaag de bestemming. Een flink stukje varen op de Saone. Kennissen zijn al enkele dagen tevoren wezen kijken hoe de stroom er voor staat na een aantal overvloedige regenbuien. Het kan hier tekeer gaan. Vandaag valt het echter mee en laat ook het weer zich van de goede kant zien. Verdun sur le Doubs ziet er zo aardig uit dat we besluiten hier enkele dagen te blijven. Zie ook: http://www.tourisme-verdun-en-bourgogne.com

26 Mei, Fragnes Print E-mail
Sunday, 25 May 2008 23:00
We varen naar de laatste halteplaats voor we bij Chalon de Saone op zullen gaan: Fragnes. Het lijkt een dorp van niets, maar bij nadere beschouwing is het een mooi villadorp. De enige hinder hier is van de vele langsvarende huurboten die kennelijk geen van alle zijn geïnstrueerd over de maximum snelheid op de kanalen om andere boten en vooral oevers te sparen. Hier krijgen we Franse vrienden op bezoek die met hun camper een nachtje over blijven. Ze laten verse groenten uit hun tuin achter.

24 Mei, Santenay Print E-mail
Friday, 23 May 2008 23:00
Gevieren varen we vandaag naar het beroemde wijnstadje Santenay. Uiteraard bezoeken we het kasteel en schrijven in voor een rondleiding met proeverij. We proeven diverse wijnen. Mooie wijnen, maar om voor jonge wijnen nu al tussen de 25 en 35 euro per fles te betalen is wel erg veel. We hebben bovendien geen kelder om ze nog enkele jaren te laten rijpen op fles. Na terugkomst smaakt de Cabernet Sauvignon uit ons favoriete frac ook uitstekend.

22 Mei, St. Leger sur Dheune Print E-mail
Wednesday, 21 May 2008 23:00
We bereikten vandaag St. Leger sur Dheune. Een grote drukke ligplaats vanwege het verhuurstation dat hier gevestigd is. Grote (en soms uitgesproken dure) hotelboten draaien hier met moeite. Het dorpje heeft aardige winkels. Hier komen een andere zus van Dicky en haar man op bezoek. Ze varen een stukje mee.

21 Mei, St. Julien Print E-mail
Tuesday, 20 May 2008 23:00
We varen door naar St. Julien. We hoorden over deze ligplaats. Het is er uitgesproken mooi en rustig. Weliswaar geen elektriciteit, maar dat hebben we er graag voor over. De omgeving is een plaatje, hetgeen aan vele foto’s te zien is.

20 Mei, Montchanin Print E-mail
Monday, 19 May 2008 23:00
Vandaag bestemming Montchanin. Het hoogste punt van het kanaal op 301 mtr. boven de zeespiegel. We vinden ligplaats bij een klein reparatiedokje. Ook onze Amerikaanse vrienden arriveren hier weer en we liggen dubbel bij hen.  Makkelijk bij het delen van diverse kookresultaten en voor het alweer fanatiek spelen van Mexican Train; een spel dat in de haven van Roanne langzamerhand een competitie is.

16 Mei, Blanchy Print E-mail
Thursday, 15 May 2008 23:00
We gaan door naar Blanchy om uit de herrie van Montceau weg te zijn. Een vriendelijk dorp met mooie maar kleine ligplaats met alle voorzieningen weer gratis. Er is steeds meer misbruik van gratis voorzieningen te constateren: het blijft ergerlijk als plaatsen met voorzieningen in beslag worden genomen door –dikwijls wrakkige- boten die gewoon lange tijd (of voor altijd?) achter worden gelaten. Blanchy heeft een leuk restaurant waar ’s-middags voor elf euro een viergangenmaaltijd met wijn en koffie wordt geserveerd van goede kwaliteit.

14 Mei, Montceau les Mines Print E-mail
Tuesday, 13 May 2008 23:00
We gaan door naar Montceau les Mines, een oud mijnstadje. Op de plaats van de mijnen ligt nu een mooi park. Alle benodigde winkels zijn op loop/fiets afstand beschikbaar. Ook is er vrijdags een zeer grote markt. Verder heeft dit stadje weinig te bieden. Het is er bovendien tamelijk lawaaiig.

6 Mei, Genelard Print E-mail
Monday, 05 May 2008 23:00

Foto's mei 2008 - op weg naar de Saône.

Wij hoorden vertellen over Genelard. Het blijkt na sluiting van industrie een verarmd stadje. Wel hebben ze een prachtige kom om te liggen met gratis water en elektriciteit. Ze hopen zo bezoekers te trekken. Des te meer ergerlijk als boten hier alleen even stoppen om met het gratis drinkwater een uur lang de boot af te spuiten.

26 April, Paray le Monial Print E-mail
Friday, 25 April 2008 23:00
De bestemming is Paray le Monial, onze eerste stop aan het Canal du Centre. Leuk stadje waar we enkele dagen verblijven met Amerikaanse vrienden. Wij krijgen familiebezoek hier van een zus van Dicky. Met hen en met nog enkele andere bevriende Amerikanen die ons hier bezoeken wordt het favoriete spel Mexican Train gespeeld. Prachtig zomerweer. Zie ook: http://www.bateau-musee-canal.com/

25 April, Digoin Print E-mail
Thursday, 24 April 2008 23:00
We varen naar Digoin met onze buren uit de haven: Betsy en Gradus. Zij varen eveneens met een vijftien meter Tukker. In Digoin zullen we nog een keer gezamenlijk eten en dan gaat ieder zijns weegs voor de komende maanden. Wat zal er straks over en weer veel te vertellen zijn.

21 April, Artaix Print E-mail
Sunday, 20 April 2008 23:00

Foto's april 2008 - afscheid Artaix.

Vertrek Roanne met enkele gasten. Bestemming Artaix voor afscheidsbarbecue. De gasten blijven slechts aan boord tot Briennon; halverwege. Geslaagde afscheidsparty waar nu ook vele Fransen aan deelnemen. Een bevriende wijnboer voorziet ons ruimhartig van wijn. We blijven een dagje langer om mee op te ruimen. Bij wakker worden is alles al weg geruimd.